בים באוויר וביבשה – מתקפת הדה-לגיטמציה

מטס ההתרסה הפרובוקטבי של עשרות חוליגנים כבר נמצא בשערינו וישראל כולה דרוכה ומתוחה לקראתו. הפעם לא יתפסו אותנו לא מוכנים או שאננים, אנו לא שבויים בקונספציה ולא לכודים בדמיטון שווא, אנו הולכים אל משימתנו בעיניים פקוחות ובדעה מפוכחת. מתקפת הפעילים לא תצליח לסדוק את ביטחונה של מדינת ישראל ובוודאי לא תצליח להניף אל-על שלטים בגנות העם היהודי .

מאז המשט, פורץ הדרך לפני שנה, דרך ההפגנות על הגדרות בלבנון ובסוריה, ישראל לא שינתה את מדיניותה ואת התפיסה שלה לגבי האיום עליה, מפני פעילים פרו-פלסטינאים. אבל בניגוד לתמונה המצטיירת בתקשורת ובדבריה של ההנהגה הישראלית, יש יסוד לטעון, שההתנהלות הישראלית בפרשיות אלו נועדה בעיקר לצרכיי פנים.

כל המאמץ לצייר את הפעילים מרחבי העולם כמסוכנים וכאיום בטחוני אסטרטגי, נועדו להזכיר לנו, העם היושב בציון, כמה האיומים מסביבנו מוחשיים. כמה לא ראוי שבעיתות כה קשות נעסוק בשאלות כמו מחירי גבינה והנדל"ן, וכמובן, נועדו למנוע מאיתנו לחשוב, עד כמה המצב הקיים בעזה ובשטחים של כיבוש מתמשך הוא בלתי נסבל.

במחיר זול של פסבדו-מחדלים הנתפסים כמינוריים בחברה הישראלית ובעלות לא יקרה מדי של נפגעים, כמו במקרה המרמרה ובפיזור ההפגנות בגבולות. מדינת ישראל וממשלתה, זוכים בנאמנותו המיידית של הציבור הישראלי החש מאויים, כמעט אישית, אל מול גלי האוהדים הפלסטינאים המסתערים על נמלינו.

אין כמו מתקפה בינלאומית מתוקשרת כדי לחזק את ידינו, כדי שנתבונן במציאות מסביבנו ונזכר בתחושת המחנק והבידוד שהיא חלק מהוויות קיומנו כאן. מן הים, היבשה והאוויר נפתחה מתקפה ואין לנו אלא לזקוף ראשינו ולעמוד בגאווה מול כל הסבתות של העולם, אל מול גלי השטנה, מול נחילי המדוזות הצרים עלינו. כמובן שכמו המדוזות אנו יודעים שאין בכוחם לפגוע בנו, רק לצרוב את העור, לעורר תחושה לא נעימה, אך הצריבה הזו היא המפחידה אותנו. צריבה שמשמעותה חדירה לתודעה הישראלית, יצירתו של פיקפוק, כירסומה של האחדות.

אנו נוהגים לחלק את התומכים במטרה הפלסטינאית לשלושה מחנות, אנטישמים, פרו מוסלמים ומערביים תמימים שאינם מבינים את מורכבות המצב. החלוקה הזו מאפשרת לנו, לעמוד איתן אל מול הפעולות העולמיות הללו, להפוך את כולם לאוייבים נחושים ומוסכנים או לפחות שבויים עיוורים. על ידי הצגתם של הפעילים כתינוקות שבויים או מחבלים מסוכנים, כל דיון מהותי בנושא הופך לבלתי רלוונטי.

השיח הישראלי הבונה את זהותם של הפעילים מערבב את כל המינים השונים שהזכרנו, לכדי בלילה אחת, שעצם פעולתה חותרת תחת קיומה של ישראל. זאת אומרת, לא קיים מצב ביניים שכולל בתוכו הכרה בקיומה של מדינת ישראל ורצון לראות מדינה פלסטינאית לצידה, אלא רק מצבי קיצון, או שאתם איתנו או שאתם נגדנו. במסגרת התפיסה הזו כל פעיל שלום הופך ללוחם ולכן הכותרות בעיתונים נצבעות בהתאם.באתר MAKO אמש… הכותרת זועקת "חמישה פעילים פרו פלסטינאים חדרו לישראל" ב-YNET הבוקר מתכוננים לקרב ו"תופסים עמדות בנתב"ג" לקראת המטס".

אווירת המתח הזו וההיסטריה החלקית שמביעים גורמים ממשלתיים וצבאיים ושבאה לידי ביטוי בתקשורת עומדות בניגוד גמור לגודל האירוע ולחומרתו. מה שמחזק את התחושה שכל ההתכוננות הזו וכל המהומה לא נועדו רק כדי לעצור 500 איש בטרם כניסתם לישראל, אלא נועדו למנוע מהשיח להתקיים ומן הרעיונות לחלחל, ונועדו להשתיק שיחות חברתיות, כלכליות פוליטיות. הצבתו של הסכסוך בלב סדר היום הפוליטי תקשורתי, בהקשר של המשט, המטס או הצעדה נועדו לגרום לנו לבחון את פעולת הממשלה דרך העיניים הביטחוניות בלבד, כי כאשר המבט הוא ביטחוני בלבד גם הפתרונות הם בהתאם.

גם העובדה שהמאבק האמיתי באירועים מן הסוג הזה הוא תקשורתי, לא נעלם כמובן מעיניהם של קברנטי המדינה, ולכן בניגוד לתמונה העולה לעיתים מן התקשורת (בעיקר בדיעבד) של טיפול שלומיאלי או נטול שקול דעת, מודבר למעשה בהתנהלות מודעת לעצמה, המעדיפה לחטוף קצת מהלומות מן התקשורת העולמית שתראה תמונות של פעילים עצורים מגורשים, מאשר תמונות של פעילי שמאל מחבקים עצי זית או מטפסים על חומת ההפרדה או מפגינים בתוך ישראל נגד מדיניותה. כי ישראל, יותר מאשר חוששת לתדמיתה העולמית חוששת לדימוי איתו הולכים לישון בלילה אזרחיה, ומקווה שעוד שנים ארוכות נמשיך לישון ולחלום בשקט מבלי להתבונן במציאות נכוחה.

28 מחשבות על “בים באוויר וביבשה – מתקפת הדה-לגיטמציה

  1. ממש לא נכון. אני מצר על הניתוח המבריק הוא כולו שגוי במסקנתו. כלומר אתה יכול להיות בעד מדיניות הממשלה הכללית בשטחים וביחס למו"מ עם הפלשתינאים או נגד בעד מדינה אחת או בעד שתי מדינות או שלוש מדינות . לרצות להוריד את כל התנחלויות (כמוך אני מניח ) או רצון לבנות עוד ועוד ועוד (כמוני למשל) , אבל אין שום דרך לדעתי להצדיק את ההיסטריה הזאת. אין מאחוריה שום הגיון לא פנימי ולא חיצוני ולא תעמולתי ולא. סתם היסטריה פשוטה וטובה של ביוביהו כהרגלו בקודש . למי שזוכר את ההיטסריה שהוא נכנס אליה בעת פרשת הקלטת? זה אותו דבר. וזה גם לא דומה למשט ששם יש פגיעה ברורה באופרציה צבאית.
    זה טמטום היסטריה והיסטריה מטומטמת ותו לא. ביוביהו שמע שיש "מבצע" מיד הורה לסכל אותו מבלי לחשוב בכלל מה משמעותו האמיתית. הצבא ומערכת הביטחון אין דבר האהוב עליהם מאשר "מבצעים" וככה הגענו למבצע ירחמיאל שבו השב"כ כולו ביחד עם המוסד ורשות שדות התעופה וצהל ומשטרת ישראל ידרשו תקצי במחשוב חדש לצורך מעקב חי בנתב"ג אחרי טרללות מאירופה.

    אין לזה שום משמעות חוץ מאשר טימטום לשמו. אתה מוצא בהם סימני חוכמה שהם באמת באמת חפים מהם.

    • עדי, אני חושש שאתה טועה (הרבה יותר נוח לי לא להסכים איתך), כאשר מנהיגים לא מסוגלים לנהל את הדברים הגדולים, בעלי ההשפעה המשמעותית לטווח רחוק, כאשר הם חסרי חזון או תוכנית, הם מנהלים את הדברים הקטנים במיקרו (ראה קוטג' לדוגמא) ביד חזקה ובזרוע איתנה.
      כך נוצרת אשליה של ניהול תקיף, כמו ש"העם רוצה".
      יכלו מעצבנים שמאלנים לשאול מדוע לא מנעו את התופעות הקטנות האלה מראש באמצעות ניהול מקרו, אבל פתחתי ואמרתי שאלה רק השמאלנים המעצבנים ואותם מחסלים בכלים דמוקרטיים רגילים.
      שלא תגידו שלא למדו מנהיגנו מההיסטוריה, בלי להזכיר שמות של ארצות שניצלו את הדמוקרטיה כדי להעלות פשיזם וטוטאליטאריות.

      • איזה מזל אתה יכול לא להסכים לי פעם ….
        אבל אני לא אומר שאי אפשר לפרשן את התוצאות של הפניקה כמועילות למשהו . גם תרנוגלת עיוורת מנקרת מדי פעם . התנהגות הממשלה בעניין הזה דומה להתנהלות של חולה אפילפסיה שיכור שמקבל טיפול בחשמל. העובדה שמשהו יכול להראות איזה שהיא תוצאה מהעניין אינה עניין תבוני…..

  2. אין ביטחן לאורך זמן ללא שלום. אסור להרפות מן המאבק על השלום ולו לשניה עם או בלי משט ומטס גם יחד.עם זה בנתוח שלך לא לקחת בחשבון  את העובדה  שלא ניתן לנתק את הקשר בין מה שקורה בכפר הגלובלי ובכלל זה במזרח התיכון לבין מהשקורה בארצנו הקטנתונת ובכלל זה השטחים שבשליטתנו. ההפגנות התמימות  תוצרת חוץ יכולות  ללבות את אש המרד בשטחים  ואנחנו עלולים להתגלגל למצב במצרים  לוב סוריה  תימן ודומיהן. זה עלול חיש מהר לקעקע את שארית הלגיטימציה  של הדמוקרטיה היחידה במזרח התיכון ובסופו של דבר גם  לקבור את האפשרות להסדר של שלום תמורת נסיגה מצד אחד והכרה  במדינת ישראל מצד שני.  על כן נראה לי שהזהירות לגמרי במקומה  ולכן עדיף להתעמת  עם המפגינים  בשער הכניסה לישראל  ולא לחכות להם עם גז מדמיע בשערי בלעין.

  3. המפגינים תוצרת חוץ בשערי ישראל הם הסימפטומים. אש המרד בשטחים לא צריכה לליבוי מבחוץ. היא תפרוץ כאשר יתאים למתכנני צעדי העצמאות הפלסטינים.
    לא תמיד נעים ללמוד מנסיונם של אחרים אבל זה כדאי תמיד.
    המעצמה בריטניה נסוגה מפני הלהט בארצנו הקטנטונת. 
    השלטון הלבן בדרום אפריקה ויתר לרוב, בסיוע הלחץ מבחוץ.

    הפגנת נחישות בנתב"ג – שער הכניסה האווירי- מפגינה חולשה אמיתית. אם דרכנו צודקת והרוב הולך אחרי מורי הדרך אז מה כבר יכולים לעשות כמה מאות מפגינים. אם בוחנים את הצעדים שעושה ממשלת נתניהו ניתן להריח את זעת הפחד מזעם ההמון שבתוך גבולות ארצנו הקטנטונת.

  4. אני הכי מוטרדת מהטוקבקיסטים, צריך להכנס לחדשות10,בעניין המטס. כל התגובות בעד גירוש הבאים, מאסר, תחושת כוח שאינה יודעת שובע. וכנראה שזו המגמה, איך נראה בעולם מזמן הפסיק לעניין את נתניהו, אבל נתיניו פה מרגישים, חזקים ומחוזקים. מוכנים למתקפת עליהום לכל מי שאינו חושב כמותם.  המונים מחוזקים ומסתערים מפחידים אותי.

  5. מתכנני צעדי העצמאות הפלסטינים אינם פועלים בחלל ריק.גם הם כמו מדינת ישראל צריכים לקחת בחשבון את עמדת הצד השני תגובת הצד השני התגובה והנכונות של האוכלוסיה הפלסטינאת יחסי הכוחות עמדת צדדים שלישיים  מידת הנכונות  של צדדים שלישיים לסייע להם כולל מדינות ערב ואת כל הנסיבות הללו יחד ולשקלל אותן. לא הכל תלוי  במתכנני צעדי העצמאות הפלסטינים כשם שלא הכל תלוי במדינת ישראל  ואף לא במפגינים. הפלסטינם מתכננים את צעדי העצמאות שלהם עוד משנת1964 ואני מאחל להם ולנו שישיגו אותה במהרה בצד מדינת ישראל. המצב של שלום בין העמים הוא מצב עדיף למרות הוויתורים הכרוכים בכך לשני הצדדים. אני מעדיף שלום ללא כפיה שכן הסיכויים  של שלום ללא כפיה להתקיים לאורך זמן  מבטיחים יותר. מה גם שרעיון השלום מנוגד לרעיון הכפייה  וסותר אותו למעשה. בין אם המדובר בהפגנת חולשה או הפגנת כוח חשוב שההסדר יבוא בהסכמה ולא בכפייה. המצב הנוכחי הוא מצב של כפייה  ועלינו להמיר אותו  בהסכם מרצון וככל שנקדים כן ייטב.

  6. הפלסטינים מתכננים את צעדיהם הרבה מלפני שנת 1964.

    עובדה נוספת מאוד חשובה היא שהם חושבים שונה מאתנו. אנחנו מכבסים את המצב הנוכחי במיני שיטות משונות. אחת השיטות היא הדיבור האין סופי על הסכמה. עד שהם לא יסכימו אנחנו לא……(בחר מתוך הרבה סיסמאות חדשות כישנות). הפלסטינים הבינו והם הולכים קדימה בלי להקשיב לעצות לא שלנו ולא של צדדים שלישיים. מה אנחנו עושים בתגובה? מוסיפים עוד כוח בתגובה. בסופו של דבר סיר הלחץ יתפוצץ בין אם נסכים ובין אם לא.

  7. יש לי חדשות בשבילך : סיר הלחץ  התפוצץ כבר מזמן  ולא פעם אחת  אלא לפחות פעמיים: פעם ב9לדצמבר 1987 ופעם ב28 לספטמבר 2000. היו גם הסכמי אוסלו וקהיר וואי פלנטיישן  והצעת הסכם בקמפדויד. בסופו של דבר הפלסטינאים אינם מלאכים ואנחנו לא שדים. למרות שלשיטתך הם מבינים הכל ואנחנו לא מבינים כלום. אני בכלל סולד מן הגישה של הם ואנחנו. זה מריח גזענות חריפה. יש שוחרי  פשרה בשני הצדדים כשם שיש שוחרי  מאבק אינסופי ללא פשרות בשני הצדדים ולצערי לא מעט. אשר על כן גישתך המתנשאת כלפי צד אחד אינה מקובלת עלי.

  8. לא אמרתי כדבר הזה!

    הבנת ההיפך מהנאמר. ההתנשאות היא מצדם של אלה שמחליטים עבור הפלסטינים גם מה עדיף להם לחשוב.
    זה מאוד "איני" לתבל ב"גזענות". אבל זה לא לעניין. אין מה לעשות הפלסטינים לא רוצים להיות "אנחנו". הם לא רוצים לא מדובשנו ולא מעוקצנו. זו זכותם. מה לזה ולגזענות? 

    המאבק הוא אינסופי כי הצד החזק מנסה כל הזמן להכתיב את הפשרות. הפלסטינים מאסו בהבטחות והולכים בנחישות אל האומות.

  9. התנהלות של תרנגולת HASBARA ערופת ראש.
    מה הייתה הבעיה לנהל את כל ה"מאבק" הזה – שבסופו של דבר הוא החלטה חוקית כלשהי שלא לאפשר כניסה לארץ למספר מסויים של אנשים (ניתן להסכים עמה או לאו) – באופן שקט? לשים כמה שוטרים ומאבטחים שצריך בנתב"ג (מסתבר שהיה צריך הרבה פחות), ולפעול בצינורות המקובלים מול חברות התעופה (מה שאכן נעשה), וזהו.
    אבל גם לו הייתה החלטה מודעת של הממשלה לפעול בקור רוח ולא להכביר בקשקשת מתלהמת, התקשורת הסנסציונית מלבה ברצון את האש היכן שרק מתאפשר לה. וכמובן שהצורך הבלתי נלאה של הממשלה המסואבת הזו בHASBARA מסופק שבעתיים בזכותה.

  10. לאוד HASBARA אינה מלה גסה גם אם היא נכתבת באותיות לטיניות. ל אני לא מחשיב את  עצמי לאדם אופנתי  אך בכל מקרה משתמע מדבריך  שהפלסטינאים מבינים יותר ואנחנו מבינים פחות. פשרות אין מכתיבים ואני אשמח לשמוע על מה נחשב בעיניך לפשרה הוגנת. אני גם מציע שתנסה למכור כמה פשרות  להניה ולחאלד משעל  ולמפעיליהם. האם הם קבלו את התנאים של הקוורטט? mchev trmh זה אמנם נכון לומר  שהפלסטינאים מאסו בהבטחות אבל נכון גם לומר שאנחנו מאסנו בטרור.האם זכור לך שמבצע עופרת יצוקה  הוזמן  על ידי הניה? אחרי שהושג הסכם רגיעה לחצי שנה  וישראל ביקשה להמשיך ברגיעה הניה חידש את ירי הרקטות במלוא עוזו וברק נתן להם עוד הזדמנות ועוד הזדמנות ועוד הזדמנות על מנת שיסיימו את"מטחי הכבוד" וציפי לבני  כבר השתגעה  ויצאה  פעמיים ביום לתקשורת  בשביל לקרוע את הצורה לברק  ולהגיד שצריך לפעול מידית ואז הגיעה  ההזמנה הרשמית מהניה  לפתוח בממבצע עופרת יצוקה.

    • אברהם צבי כמי שמדבר על פשרות הפתעתני. חשבתי לתומי שאתה לא מהמתנשאים. שאתה לא שייך לאלה שלבם ופיהם ממש אבל ממש לא שווים. אבל תרגע זה אני שטעיתי. עכשיו אני גם מבין למה אתה יקיר האומה החושבת. למה אותך לא מצנזרים.
      אתה מדבר על הסכמות ולכן מחפש את הפרטנר שלא יסכים. איזה אסון יקרה אם וכאשר יבוא הניה ויניח על השולחן הצעה מהסוג שהביא סאדאת. מה אסון? קטסטרופה לאומית. יגמרו התירוצים!!!!

  11. אתה החלטת שפי ולבי אינם שווים. התכונה של היכולת  לבחון כליות ולב  היא תכונה המיוחסת  להשגחה העליונה ולא לבני תמותה  רגילים  אפילו אם הם מתימרים להשתייך למשטרת המחשבות. ואם אתה מיחס לעצמך את התכונה הזו אני מסיר בפניך את הכובע: ניחנת בצניעות מופלגת וההתנשאות היאממך והלאה. שמעת על כך שבדרך כלל הגמל אינו רואה את הדבשת של עצמו?! תחשוב על זה אגב יש לי עוד חדשות בשבילך : בדרך כלל נוטים לצנזר אותי בכל העתונים לעתים  אני זוכה לחשיפה  בעתונים בעלי תפוצה מוגבלת כמו הארץ  ובזמנו  פרסמו  רשימה שלי בעתון דבר שנסגר בינתיים והיה בעל תפוצה עוד יותר מוגבלת  וגם את הרשימה ההיא  הואילו לפרסם לאחר מעשה כאשר היא היתה פחות אקטואלית.אגב מדובר ברשימה  שבה  הגנתי על ראש הממשלה דאז יצחק רבין  שנרצח כידוע  בין היתר  בזכות רצח האופי שנעשה לו באופן שיטתי על ידי  התקשורת המתלהמת רצח אופי  שהכשיר את הקרקע והלבבות לרצח  הפיזי. אולי תתפלא אבל אפילו  באתר זה  המתימר  לפרסם רשימות  במחשבה שניה שלישית ורביעית  לא תמיד מפרסמים את התגובות שלי. אז אל תדבר אתי בהתנשאות על צנזורה כי יכול להיות שבנושא זה אנהנו באותו הצד של המגרש. אתה כנראה  חסיד התפיסה : מי שאינו אתי הוא נגדי. זוהי תפיסה אנטי ליברלית שאני שולל ומקופלת בה לא מעט התנשאות. יכול להיות שאנחנו חלוקים בדעותנו  ועדיין אין זה אומר שאני נגדך. אני מזכיר לך בעניין זה את דעתו של הוגה הדעות הצרפתי וולטר  ואם אינך זוכר אז תכתוב לי ואזכיר לך. אני אומר דברים אלה ללא שמץ של התנשאות ומובן שזכותך לחלוק על דעתו של וולטר  כמו על הדעה של כל אחד אחר.  לגופו של עניין  אני מחכה  בכליון עיניים להניה  כמו לכל פלסטינאי אחר . אינני מחפש תירוצים.  זו היתה  דעתי מאז ומעולם . דעתי לא השתנתה בופן בסיסי עשרות  שנים. כתבתי מכתבים בעניין זה לגולדה מאיר  למשה דיין ליצחק רבין ולאחרים. אני חושב שצריך להחזיר את השטחים שנכבשו  במלחמת ששת הימים  תמורת הכרה בישראל וקץ התביעות ההדדיות. עדיין אינני חושב שהפלסטינאים מלאכים ואנחנו שדים ואני מקווה שהדבר לא יחשב לי להתנשאות. .

  12. אברהם צבי קבל את התנצלותי הכנה. אני מודה ומתוודה שאיני מכיר את ההסטוריה שלך. אם אתה מרגיש נפגע אזי אתה צודק בתגובתך. סליחה לא התכוונתי. אני משתדל להתייחס לגופם של דברים ולא לגופם של האומרים אותם.

    פשוט לא מסתדר לי הדיבור על פשרות הסכמות במקביל לאיזכור של הקיצונים שבצד השני. באופן כללי בקיצונים בצד השני איני מתכוון רק לאלה הפלסטינים. גם פה באתר אני נתקל בסוגים רבים.

    אין בסכסוך שלנו (עם שכנינו) לא "טובים" וגם לא "רעים".  יש שני צדדים המונהגים על ידי מנהיגים בשר ודם. אבל שני הצדדים כבר הקיזו מספיק דם על מנת להבין שאף צד לא מתכוון להכנע לדרישות הצד השני ושאף צד גם אינו מתכוון להגשים את חלומו של משנהו. במצב כזה צריך להפרד בהסכמה שלא להסכים. ישראל היא הצד החזק ולכן היא היחידה שיכולה לעשות צעד בעל משמעות מעשית ולא רק דקלרטיבית.

    דרך אגב אברהם צבי אני עוקב בעניין רב אחרי הויכוח שלך עם מר דגן, אבל איני יכול ליטול בו חלק.

  13. אני חותם כמעט על כל מלה שאמרת  ואני מקבל את התנצלותך. לגבי  מעמדה של ישראל  אכן במובנים מסוימים  היא הצד החזק  ובמובן זה  יש לה גם יכולת תמרון  רחבה יחסית. עדיין אין זה אומר שהיא יכולה לכפות הסדר  ובכל מקרה אין זה רצוי שהיא תכפה הסדר כי הסדר כפוי מן הסתם  הסיכוי שלו להחזיק מעממד לאורך זמן קלוש. אשר לוכוח שלי עם מר דגן הוא מתנהל על פני מספר רשימות  אחת מהן רשימה שהוא  פרסם על הסכם זנבה  רשימה אחרת שהוא פרסם על אופי המשטר הכלכלי ורשימות מזדמנות של אחרים . אגב איני רואה מניעה שתחלוק אתנו את דעתך.

    • לטנגו צריכים שניים. אתה אינך רואה מניעה שאחלוק דעתי אתך ועם מר דגן. אבל מר דגן בניגוד אליך לא מעוניין (צנזורה מתנשאת אולי) – בפוסט בו קיבל את מלוא הסמכות ואת הכוח לבצע.

      לגבי הסדר או לא אין לנו מנוס מלהסתכל לעובדות ישר בעיניים. הפלסטינים פונים לעזרת האומות במטרה לכפות הסכם. ארה"ב בינתיים כופה על האומות (האו"ם) את עמדת ישראל. עד מתי? אני לא יודע. אבל המגמה המסתמנת שלא עד אין קץ. 
      ההסדר הכפוי בדרך. אני מעדיף שישראל תסכים שלא להסכים מעמדה עצמאית ולא כמי שכפו עליה הר כגיגית. לוא היה תלוי בי הייתי מטיל על מיטב המתכננים הישראלים – מכל התחומים, גם האזרחיים וגם הבטחוניים – להכין ומהר תכנית התכנסות של ישראל אל הגבולות המיטביים. במקביל הייתי מנחה את נציגינו באו"ם לא להתנגד להכרה במדינה פלסטינית אלא להצהיר על מועד להתכנסות.

  14. הגבולות המיטביים הם גבולות השלום. גבולות שיוסכם עליהם ולכן  הם אמורים לגרור הכרה של הפלסטינאים במדינת ישראל  בגבולות הקבע החדשים והכרה של מדינת ישראל במדינה הפלסטינאית באותם גבולות. התכנסות  משאירה פתח להמשך הסכסוך  והשארתו לנכדים  שישברו  את הראש . עדיף שמיטב המומחים משני הצדדים יטכסו עצה  וברוח הטנגו יגיעו לעמק השווה. הפרמטרים ברורים וידועים  אין צורך להמציא את הגלגל מחדש  ועם  דבקות במטרה וכבוד הדדי  אני בטוח שהמטרה  ניתנת להשגה.

    • שבוע טוב.

      אני ממש מצטער, אבל אתה חוזר שוב ושוב לאותו מצב ללא המוצא. אתה בטוח שעם דבקות וכבוד הדדי ניתן להגיע למטרה. אני מסכים אתך. האם התקדמנו ולוא כמלוא הנימה? ממש לא.

      אנחנו רק מבקשים שיכירו במדינת ישראל כבמדינה יהודית והם רק מבקשים את זכות השיבה. שתי הדרישות ממש סותרות זו את זו.

      הציפיה להכרה זה בחלומו של זה היא לצערי חלום באספמיה. יותר מדי עשרות שנים אנחנו נמצאים באותו מעגל הדמים. פעם חשבתי שילדי כבר לא ידעו מלחמה ועכשיו אני כבר לא בטוח לגבי נכדי. אז אין מנוס משנוי כוון. חובה לחפש דרכים שיאפשרו איחוי השסעים בעם לפני שייהפכו לקרעים בלתי ניתנים לאיחוי. אני חושב לכוון ההתכנסות. יבוא אחר עם רעיון טוב יותר יבורך. אבל לא רעיון המותנה ברצון הטוב של הצד השני.

  15. אין צורך להצטער  ואין צורך להתיאש. "שבע ייפול צדיק וקם" נאמר במקורות. אני דווקא חושב שהפלסטינאים מוכנים  להתפשר על זכות השיבה. זה אחד ממוקדי הוויכוח שלי עם עופר דגן. לגבי הדרישה שלנו להכרה במדינה יהודית זו לדעתי דרישה לא סבירה  מבית מדרשו של ראש הממשלה החדש ישן. מכל מקום זוהי  דרישה חדשה שאין טעם לדעתי לעמוד עליה. לא דרשנו אותה במסגרת הסכמי השלום עם מצרים וירדן ובצדק. אין צורך בבקשת לגיטימציה  לחקיקת חוק השבות  כשם שלא סביר שנתערב במערכת החקיקה הפלסטינאית.שבוע טוב גם לך.

    • אין צורך להתייאש? יש ויש. מספיק להסתכל סביב ולקרוא את שכותבים פה באתר.

      האם אני אומר נואש? לא ולא. אני מחפש כל סדק על מנת לנסות ולהגיע ואת דעתי להשמיע. התגובה שלך ממחישה היטב את הבעיה – הבעיה בהא הידיעה – שלדעתי מחפשת פתרון. אנחנו עושים מאמצים לחשוב פלסטינית. אנחנו עושים מאמצים למצוא אצל הפלסטינים איזה שביב של מוכנות. אבל אנחנו מזניחים מתוך רשלנות ואני רק מקוה שלא סתם מתוך רשעות – אחד מהבלוגרים שכאן עושה זאת מתוך כוונת זדון – אחד את השני. עופר דגן רק כדוגמא מוכן מסיבותיו שלו להתמקד בויכוח אתך אבל בו בזמן הוא דוחה למשל אותי. אחרים שכאן מוכנים השמיע את דעתם על המצב אבל אינם מוכנים לנסות ולחשוב מה הגורם לאותו המצב. איך הגענו עד פי פחת. הם ממש לא מוכנים לנסות ולהבין איך במו ידיהם הם נותנים את הכוח בידי מתנגדיהם.

  16. אני לא יודע מה זה לחשוב פלסטינית כמו שאני לא יודע מה זה לחשוב דגנית. אני למדתי שרצוי לנהוג כבני אדם בכל המצבים ובכל הנסיבות ובפרט במצבים קשים ומאתגרים. אני מדע לזה שיש בני הצדדים  אנשים דתיים וחילוניים המכנים למסור את נפשם על קידוש השם  ואו  מטרה שנראית בעיניהם  נשגבה ונעלה ובדרך לסחוף אותנו למרחץ דמים. בפעם הקודמת  שהזכרתי את הניה  כעסת עלי שאני נתלה בקיצוניים. עם זאת אני מודע גם לכך שיש בשני הצדדים אנשים המוכנים לחיות ולא רק למות  ואפילו מוכנים להתפשר על מנת שהם וילדיהם לא יגיעו  לגן עדן בטרם עת. על זה מבוססת תקוותי.

    • אברהם צבי שבוע טוב,

      אני שותף לתקוותך. אני חושב כמוך שיש רוב מוחלט משני צדי המתרס, שבוחר כל בוקר בחיים ונגרר כל פעם מחדש, אחרי מנהיגים לא אחראיים, למעשים נוראיים.

      השאלה שאני חוזר ושואל עצמי היא איך קוטעים את מחול השדים? איך יוצאים ממערבולת הדמים? התשובה לא חמקנית אבל לא אפסיק לחפש אחריה.

      אברהם צבי בזה תם דיוננו. עוד לא אבדה תקוותנו.

      • משאלה פרוידיאנית יש מי שיאמר. התשובה חמקנית (הלא חמקנית היא בשלב זה רק משאלת לב) ובכל זאת לא אפסיק לחפש אחריה.

כתוב תגובה לאברהם צבי לבטל