יונתן שפירא – משואה לתקומה

עוד לא נרגעו הרוחות מן הגראפיטי ההמתריס שרוסס על שרידי קיר בגטו בווארשה והנה כעבור חודשיים חוזר יונתן שפירא הפעם כמעפיל. כך מוצאת את עצמה ישראל, פעם אחת מוגדרת כנאצית ובפעם שנייה כגילגול של הצבא הבריטי האכזרי, שגם לאחר השואה ממשיך להתעלל ביהודים ומונע מהם להגיע לארץ הקודש.

שיחזורה של ההיסטוריה הישראלית משואה לתקומה על ידי הטייס יונתן שפירא יוצר לא רק היפוך של תפקידים בין טובים לרעים, בין רדופים לנרדפים, הוא מערער את השיח הישראלי השגור ויוצר דיוסנס המקשה להתעלם מן המשט ולפתור אותו כפעולה אנטי ישראלית של קיצונים אנטישמים.

העובדה שמכל תשעת המשתתפים בהפלגה בעיקר יונתן שפירא וניצול השואה ראובן מוסקוביץ זכו להתייחסות, אף מחדדת את הסימבוליות בהפלגתה של היאכטה ובניסיונה לפרוץ את המצור על עזה. הטייס וניצול השואה הם הרי שני הסמלים המכוננים של החברה הישראלית ושל התפיסה של משואה לתקומה. לכן בניגוד למשט המרמרה שעורר מהומה עולמית וביקורת פנימית על ההתנהלות, אבל לא על צדקת הדרך. דווקא המסע הזה יזכר בטווח הארוך כבעל משמעות סימבולית.

הדרך היחידה לקעקע את הפעולה של שפירא וחבריו היא בהגדתם כחולי נפש והזויים כפי שביטאה זאת היום הודעת משרד החוץ:

"טייס לשעבר שמתגייס לשירות החמאס ומורח כתובות נאצה על קירות גטו ורשה איננו טייס אלא אסטרונאוט. ניצול שואה שמקדש את שם רוצחי היהודים ותורם מזמנו ומהרקורד האישי שלו כדי להצדיק את מי שאינו מכיר בזכותם של יהודים לריבונות, נראה שלא למד דבר מהעבר הנורא, וחבל מאוד שאנשים כאלו חלקם תמימים חלקם נוכלים של ממש"

הנשק שמפעילה החברה והמדינה כנגד אנשים כשפירא היא הצגתם כאוייבי העם, אנשים שאיבדו את שפיותם ואינם יודעים עוד להבדיל בין טוב לרע. כך, באופן כמעט עקבי כל מי שמביע דעות מן הסוג הזה נתפס כסובל משינאה עצמית, מטירוף או משניהם. כי, מי שמתנגד למדיניות ישראל באופן אקטיבי הרי  הוא תומך במדיניות החמאס ומי שרואה בגלעד שליט שבוי ומזכיר אותו בנשימה אחת עם אלפי אסירים פלסטינאים הרי הוא עוכר ישראל. הבעיה היא שבעירוב השיח ההומניטרי, הביטחוני והפוליטי נוצר לרוב שיח של חרשים, שיח של אטימות ולכן דווקא בפעולה פרובוקטיבית כמו המשט מעוררת למחשבה ומאלצת לפחות חלק מן האנשים לצאת מתוך המובן מאליו ולשאול שאלות.

יונתן שפירא וחבריו אינם חולי נפש, הם גם לא תמימים או מנוולים, הם אנשים שלמרות הדרך הבעייתית בה בחרו מהווים סמל וסמן לנו כחברה . כי בוויכוח המתמיד הזה על עזה ועל הומניטריות אנו נוטים לשכוח כי החמאס איננו עזה וכי זכויות אדם אינן מותרות, גם לא במצב הקשה השורר באזורינו.

קשה להאמין כמה שינאה ופחד מופנים כיום  נגד המשתתפים במשט כגון זה או כנגד ישראלים הפועלים נגד מדיניותה של מדינת ישראל בנושאים כמו זכויות אדם, בנייה בשטחים, הגדר בבלעין או הריסת בתים בשיח ג'ראח. הפחד הזה לא ברור בעיקר לאור השוליות המספרית של השמאל האקטיבי בישראל. במקום לשמוח בכך שיש קולות אחרים הנותנים לנו הזדמנות לחשוב על הדברים קצת אחרת, להתבונן במציאות דרך פרספקטיבה חדשה, אנו חוששים לפקוח את העיניים ולהתבונן במציאות במבט מפוכח גם אם לא מאוד מחמיא.



12 מחשבות על “יונתן שפירא – משואה לתקומה

  1. ונספר לך אז כי פתוחים השערים
    כבר מזמן נפתחו חי שמים
    ופתחה אותם זו חבורת הנערים
    שעמדה אותו לילה במים.

    אז תצחק לא עזרו אוניות המשחית
    לא השפיע הראדאר אפילו
    ותסיים את פסוקך בקללה איטלקית
    וחוצות הנמל יאפילו

    כך יהיה ולכן אל מול רוח איתן
    לחיי הסיפון והפרך
    לחיי הספינות הקטנות קפיטן
    לחיי הספינות שבדרך

  2. סיפור שעוד לא יבשה הדיו שכתבה, וכבר תלי פרשנויות ואפילו נבואות.
    "דווקא המסע הזה יזכר בטווח הארוך כבעל משמעות סימבולית.
    הדרך היחידה לקעקע את הפעולה של שפירא וחבריו היא בהגדתם כחולי נפש והזויים כפי שביטאה זאת היום הודעת משרד החוץ:".

    כבר היינו בסיפור הזה. הטייס אייבי נתן טס ללוע הארי וניסה לקצר את המרחק בין דבר שלום לעשה שלום. לא היה בטיסתו כל משמעות – לא סימבולית וגם לא מעשית. היה צריך הרבה דם ומנהיג ערבי חכם בכדי שיתחילו לדבר שלום.
    זה מאוד אופייני למשטרים כוחניים הבטוחים בצדקת דרכם לפתור את היוצאים כנגדם כחולי נפש הזויים. ההסטוריה המודרנית מוכיחה שצריך הרבה יותר ממעשה הירואי על מנת להסיט את ההסטוריה ממהלכה.
    קשה עלי ההתמודדות עם החייל הנמק בשביו גלעד שליט. כל איזכור שלו בכריכה אחת עם אסירי החמאס עושה לי משהו בבטן.
    מוליק צר לי אבל אין מקרה האחד – גלעד שליט – דומה למקרה הרבים אסירי החמאס. לא בגלל מי שהם ולא בגלל מה שעוללו. הסתרת הפרטים על מצבו ומניעת ביקורים כפי שדורשות גם אמנות בינלאומיות דיים בכדי למנוע ולוא השוואה.
    כל מי שיוצא לעבר רצועת עזה מטעמים – אני רוצה להאמין הומניים – חייב לעלות את הדרישה לראות את גלעד שליט על תורן ספינתו.

  3. מה שתמיד מדהים אותי בעניין הזה, זה ההיפוך המוחלט של העובדות עם המציאות מעין פליק פלק לאחור עם סוקהרה כפול ואחר כך התהיה המתחסדת לשמים על כך שהעולם סחרחר…
    זה דרך מענינית להציג את המציאות …..עזוב את כל השטויות תענה לי על שאלה אחת מה היה קורה למי שהיה מנסה לעזור לתושבי המבורג המסכנים בסוף 1944 ופורץ את המצור הבריטי הנורא עם אוניה הומניטרית ושמע הם סבלו שם כמו שצריך.מה לדעתך היו עושים לו? לו ולאוניתו.
    עכישו אני אעזור לך אני חולה נפש מתלהם בריון ופשיסט, שזה כל הברכות שקבלתי פה על דעותי שאין מקובלות ובהחלט מציגות  פרסקטיבה חדשה לפתרון הסכסוך הזה (בוודאי פרספקטיבה שלא נוסתה) , אז תחסוך את החלק הזה ותענה לשאלה הענינית הזאת בלי לקרא לי בשמות ואו לעשות לי אבחון פסיכאטרי.

  4. עדי בן יעקב אל מי אתה מפנה את השאלה?
    לידיעתך עדי, בקשר לתכונותיך הסגוליות עליהן אתה מעיד אז כבר אמרו חז"ל שאין הנחתום מעיד על עיסתו.

  5. בתמיכתו בחמאס יונתן שפירא הוא בוגד וצריך לטפל בו כבוגד פשוט.
    אצלנו, המערכת הערכית פשטה את הרגל ובמקום לראות דברים כהוויתם משחיתים מלים.
    פרשת ה"מרמרה" טופלה באופן מטופש. היה צריך להניח לספינות להיכנס לעזה, אולם היה צריך לאסור עליהן לצאת עד שלא יוציאו עמן את גלעד שליט. 
    לכך אני קורא "הומאניזם תמורת הומאניזם".

  6. גיורא אני כמעט מצטרף להצעתך בקשר למשטים.
    נניח שזכותה של ממשלת ישראל לעצור את הספינות. השאלה האם זה מעשה מדיני חכם.
    לגבי האזרחים למיניהם כולל הישראליים אני חסיד של שיטת הג'ודו.
    אתם באים בשם ההומניות? אנחנו אתכם!!! בואו לבתי הכלא בהם מוחזקים אסירי חמאס. נסייע לנציגיכם להכנס לשטח הרצועה וכאשר ישובו עם מידע חי מגלעד נאפשר לכם להכניס את כל הכבודה ההומנית. אני מקוה שהם יצליחו לחזור עם המידע.
    לא יצליחו. נעצור את הספינות – באלוף במילואים גיורא איילנד הציע אפשרויות שוות מחשבה. בכל מקרה בדרך זו יש לנו גם רווח הסברתי ולא רק נזק.

  7. בגידה היא משהו מוגדר בחוק. החוק מטיל חובה לדווח על כל מי שיודע על עבירה פלילית. אני מניח שגם היועץ המשפטי לממשלה:
    אלף, יודע את החוק
    בית, קרא או שמע על המשט הישראלי.
    גיורא האם לא כדאי לחכות לפני שמבצעים לינץ'?

  8. לא היצעתי לבצע לינץ'.
    פשוט הצעתי להעמיד לדין את יונתן שפירא.
    למתלבטים אני מציע לקרוא ביוגרפיה שנכתבה על חייו של מי שהיה מכונה "לורד האו האו". דומני שאפילו הבריטים מבינים משהו בהלכות משפט.

  9. גיורא לא סתם פלטתי את דברי בהקשר של היועץ המשפטי.
    אני חושב שיש לסוגיה היבטים רבים. כדאי שגורם מקצועי יעשה בחינה יסודית של הסוגיה.
    לי אין כל ספק שמשפט מהסוג הזה יזכה למלוא תשומת הלב העולמית. יש לי ספק גדול לגבי התועלת שתצמח למדינת ישראל מפתיחת הפרשיה לדיון משפטי.

  10. לצביקה,
    ומה חושב העולם?
    מכיוון שהחוק הישראלי אינו טורח להעמיד למשפט את יונתן שפירא כנראה שהאיש צודק!
    ובכלל, למדנו להיות נחמדים להפליא.
    פרופסורים שמקבלים שכר באוניברסיטאות ישראליות קוראים לעמיתיהם בעולם להחרים את האוניברסיטאות שמשלמות את שכרם!
    גב' ענת קם יכולה להרשות לעצמה לגנוב אלפי מסמכים ומאפשרים לה להתמקח עם פרקליטי המדינה!
    לזה, אכן ייקרא, מדינת חוק!
    ואם להרחיק לכת, למה, בעצם, עלי לשמור חוק אם כולם מסביב יורקים עליו?!

  11. גיורא אני מבין את התסכול שלך. אבל……
    זוהי הדמוקרטיה. לכל אחד הרצון שלו. כל אחד בטוח שהוא הצודק החכם ביותר.
    מה הפתרון?
    שיטה בה כל אחד יכול להביע את דעתו. שיטה המאפשרת לכל אחד במועדים קבועים מראש לקבל את היכולת לגרום למדינה ללכת בהתאם לצדק שלו.
    אוהב או לא. זו כנראה השיטה המיטבית.

    אתה רשאי לפעול כאוות נפשך. אבל….
    היה ותעבור על החוק החוק יפרע ממך אם תתפס ותמצא אשם.
    היה ותעבור על החוק ולא תתפס תאלץ לחיות עם מצפונך.
    זו תשובתי לשאלתך:
    "למה, בעצם, עלי לשמור חוק אם כולם מסביב יורקים עליו?!"

להשאיר תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

מתחבר ל-%s